Taktik-Taktik
Penipuan
1. Menghantar Surat
Peniaga akan menghubungi pengguna melalui surat
dengan mengatakan yang pengguna tersebut telah terpilih bagi peraduan yang
dianjurkan oleh syarikat. Bagi mengaburi mata pengguna, sindiket menyuruh
dating mengambil hadiah atau promosi gores dan menang.
2. Telefon
Taktik ini adalah
lebih kurang dengang taktik menghantar surat. Panggilan telefon akan dibuat
serta menerangkan tujuan panggilan dibuat disamping menerangkan faedah yang
menarik.
3. Kaunter Promosi
Taktik ini digunakan
oleh ejen yang dilantik oleh syarikat tertentu bagi memujuk pengguna untuk
memasuki peraduan gores dan menang. Pengguna akan dijanjikan dengan pelbagai
hadiah yang lumayan.
4. Rumah ke Rumah
Taktik ini digunakan
oleh jurujual yang berkunjung dari rumah ke rumah dengan memperkenalkan dirinya
sedang membuat penilaian sesuatu jenama. Jika pengguna terpedaya, jurujual
mengambil kesempatan bagi mempromosikan barang syarikat beliau disamping
menggunakan paksaan atau ugutan.
5. SMS
Ejen-ejen tersebut
memperdaya pengguna dengan menggunakan system pesanan ringkas (SMS) menggunakan
telefon bimbit. MAtlamat dan motif adalah sama untuk menipu.
PERNYATAAN
Biasa Sindiket “Gores Dan Menang”
Ø “Tahniah anda adalah pemenang bertuah……”
Ø “Anda telah terpilih untuk memenangi……”
Ø Tempoh
untuk anda menyertai peraduan ini adalah terhad…..
Ø Hadiah
adalah lumayan seperti kereta, motorsikal, barangan elektrik dan sebagainya
Ø “Beli sekarang, Jika tidak anda akan menyesal…..”
Ø “Tak sangka anda juga pemenang
yang amat bertuah pada hari ini…..”
Ø “Kami sedang melakukan survey /
kajian dan anda terpilih untuk mendapat hadiah…..”
Modus
Operandi Penipuan Skim “Gores Dan Menang”
Ø Kebiasaan
ejen / syarikat akan menawarkan produk / barangan tertentu sebagai tawaran.
Ø Mengambil
deposit / wang pendahuluan.
Ø Cabutan
Bertuah bagi merebut hadiah utama.
Ø Menggunakan
kaedah pujuk rayu, peraduan, ugutan, paksaan untuk membeli barangan yang
ditawarkan.
Ø Premis
bersifat sementara dan tidak menetap lama di satu-satu lokasi (berpindah dalam
tempoh yang singkat).
“Jangan
Terpedaya!!..”
Tindakan
Penipuan
Gores Dan Menang boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Perlindungan Pengguna
1999, Akta Jualan Langsung 1993 dan Akta Perihal Dagangan 1972.
Tip-Tip
Mengelakkan Tertipu
1. Sentiasa berhati-hati apabila anda
dikunjungi oleh jurujual / ejen yang menawarkan hadiah yang tidak munasabah
nilainya.
2. Semak kad pengenalan ejen-ejen bagi mengetahui
maklumat sebenar syarikat yang menjalankan skim gores dan menang seperti nama,
alamat ejen dan no telefon syarikat.
3. Pengguna harus peka dengan kandungan iklan-iklan
yang ditawarkan oleh ejen-ejen tersebut seperti nama, no. lesen, no. telefon, perihal
barangan, harga, kos penghantaran dan masa penghantaran.
4.
Pengguna perlu tahu dan faham tentang
kandungan kontrak jualan yang dibuat oleh ejen / wakil jualan dan kontrak
tersebut perlu dibuat secara bertulis serta ada pernyataan “tempoh bertenang / berfikir
selama 10 hari bekerja”.
5. Ejen syarikat tidak dibenarkan
mengunjungi mana-mana premis bagi tujuan merundingkan apa-apa jualan pada hari
cuti umum dan cuti awam serta hari-hari lain diantara jam 7.00 malam hingga
9.00 pagi keesokkan hari.
Tempat
Aktiviti “Gores dan Menang”
1.
Rumah Ke Rumah
2.
Komplek Perniagaan
3.
Berdekatan Pintu Masuk Bank
4.
Tempat Letak Kereta Awam
5.
Kawasan R&R di Lebuhraya
“Fikir Sebelum Bertindak, Jadilah Pengguna Yang
Bijak”
KEMENTERIAN
PERDAGANGAN DALAM NEGERI,
KOPERASI
DAN KEPENGGUNAAN
Bahagian
Kepenggunaan,
Aras
4, No.13, Persiaran Perdana, Presint 2,
Pusat
Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62623 Putrajaya.
Tel
: 03-8882 5500
Fax
: 03-8882 5983
No comments:
Post a Comment