Thursday, 23 January 2014

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (e-Tribunal)

Sistem e-Tribunal
System e-Tribunal adalah sebuah aplikasi web yang telah menyediakan kemudahan kepada pengguna Malaysia bagi urusan pemfailan tuntutan online  di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia ( TTPM ).

Aliran Proses Tuntutan


Pendaftaran Pengguna



Pertanyaan Online



Maklumbalas Pertanyaan Melalui Email / SMS



Pemfailan Borang Online



Pembayaran Fi Tuntutan Online ( B1 dan B2 )



Maklumabalas Status Pemfailan Melalui Email / SMS



Cetak Borang dan Membuat Penyerahan



Pendengaran



Penerimaan Award


Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Sebuah badan bebas diwujudkan di bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999 untuk mendengar tuntutan pengguna terhadap pembekal barangan atau perkhidmatan.

Portal TTPM adalah juga gerbang informasi bagi Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia. Melalui portal ini, pengguna boleh mengetahui klasifikasi tuntutan, tatacara pemfailan / pendengaran, award yang dikeluarkan. Pengguna juga boleh mengetahui cawangan TTPM yang berhampiran dengan pengguna.

Objektif TTPM
Menyediakan saluran alternative selain daripada Makhamah bagi pengguna menuntut ganti rugi secarah mudah, murah dan cepat.

Bidang Kuasa TTPM
Membicarakan tuntutan pengguna yang jumlahnya TIDAK MELEBIHI rm25,000.

Siapakah Yang Boleh Membuat Tuntutan?
Di bawah akta berkenaan, pengguna ditakrifkan sebagai seorang yang memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan bagi maksud kegunaan atau epnggunaan diri, rumahtangga atau isi rumah. Mana-mana pengguna boleh membuat tuntutan di Tribunal ini.

Had Masa Membuat Tuntutan
Akta telah memperuntukkan segala tuntutan hendaklah dibuat dalam masa tempoh tiga (3) tahun dari tarikh masalah berbangkit.

Jenis Tuntutan Yang Boleh Difailkan
Antaranya adalah seperti berikut :-
 1. Perlakuan mengelirukan berhubung dengan barang / perkhidmatan yang dibekalkan iaitu mengenai sifat, proses pengilangan serta cirri-ciri kesesuaian sesuatu barangan / perkhidmatan. 

2.   Representasi palsu / mengelirukanberhubung dengan barang / perkhidmatan yang dibekalkan

3.   Harga barang yang dibekalkan melebihi harga yang diiklankan.

4.   Barang / perkhidmatan yang dibekalkan tidak selamat atau tidak mematuhi piawai yang ditetapkan.

5. Barangan yang tidak diterima dalam masa yang dijanjikan walaupun pembayaran telah dibuat.

Dalam apa jua kes tuntutan yang berasas, Tribunal akan mengeluarkan perintahnya samada memberi pampasan, mengganti atau membaiki semula barangan / perkhidmatan yang diperolehi.

Akses ke Sistem
Akses ke Sistem e-Tribunal boleh dilakukan dengan 2 langkah :-

1.    Melayari Pirtal TTPM di hhtp://ttpm.kpdnkk.gov.my

2.   Klik pada ikon e-Tribunal untuk akses ke system

Pendaftaran Online
Pengguna yang pertama kali akses ke Sistem perlu membuat pendaftaran secara individu atau syarikat. ID yang diberikan hendaklah digunakan bagi tujuan akses ke Sistem e-Tribunal.

Pertanyaan Online
Pengguna dinasihat membuat pertanyaan online untuk mendapat khidmat nasihat perundangan sebelum membuat pemfailan.

Pemfailan Borang 1 oleh Pihak Yang Menuntut
Borang 1 (dalam 3 salinan) boleh difailkan oleh pengguna yang membuat tuntutan terhadap individu atau syarikat kerana tidak berpuas hati dengan barang atau perkhidmatan yang dibekalkan.

Selepas Borang 1 difailkan, Pihak Yang Menuntut perlu menyerahkan sendiri satu salinan Borang 1 kepada pihak pembekal barangan / perkhidmatan.

Pemfailan Borang 2 oleh Penentang
Borang 2 (dalam 3 salinan) boleh difailkan oleh penentang yang membuat pembelaan terhadap tuntutan dalam masa 14 hari selepas Borang 1 diserahkan. Pemfailan Borang 2 hanya dibenarkan sekiranya Borang 1 telah difailkan terhadap Penentang.

Pemfailan Borang 3 oleh Pihak Yang Menuntut
Borang 3 boleh difailkan oleh Pihak Yang Menuntut setelah Penentang memfailkan Borang 2. Di dalam Borang 3, Pihak Yang Menuntut boleh membuat pembelaan terhadap tuntutan balas.

Pemfailan Notis Henti oleh Pihak Yang Menuntut
Notis Henti boleh difailkan oleh Pihak Yang Menuntut untuk membatal atau menarik balik tuntutan. Notis Henti hanya boleh difailkan sebelum tarikh pendengaran.

Pemfailan Borang 12 (Mengetepikan Award)
Pemfailan Borang 12 (Mengetepikan Award) hanya dibuat oleh :-

1.   Penentang, sekiranya award Borang 5 dan Borang 8 telah dikeluarkan / diterima.

2.   Pihak Yang Menuntut, sekiranya award Borang 7 telah dikeluarkan / diterima.

Peraturan Pendengaran

1.    Tribunal ini akan mengeluarkan notis pendengaran (Borang 4) yang menyatakan tarikh, masa dan tempat pendengaran tuntutan kepada Pihak Yang Menuntut dan penjual / pembekal sekurang-kurangnya 14 hari sebelum tarikh pendengaran.

2.   Semasa pendengaran, Pihak Yang Menuntut tidak boleh diwakili peguam.

3. Kedua-dua pihak berkenaan berhak mengemukan keterangan, memanggil mana-mana saksi atau mengemukakan apa jua dokumen, rekod atau benda bagi meyokong tuntutan masing-masing.

4.   Selesai proses pendengaran, Tribunal akan membuat perintah dan mengeluarkan Award.

5.   Award ini hendaklah dipatuhi dalam tempoh masa 14 hari dari tarikh Award tersebut dikeluarkan.

Pembayaran Fi Online
Pembayaran Fi sebanyak RM5.00 dikenakan untuk pemfailan Borang 1 dan Borang 2.

Pembayaran Fi Online menggunakan perkhidmatan Financial Processing Exchange (FPX). Pembayaran boleh dibuat jika pengguna mempunyai akaun online di bank-bank berikut :- 

1.    Bank Islam 
2.   CIMB Bank
3.   Hong Leong Bank
4.   Maybank
5.   RHB Bank
6.   Public Bank


TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA MALAYSIA

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi Dan Kepenggunaan
Aras 5, Podium 2, No.13, Persiaran Perdana, Presint 2,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62623 Putrajaya.

No. Tel : 03-8882 5822
No. Fax : 03-8882 5831

e-TRIBUNAL


~ MUDAH, MURAH & CEPAT ~

No comments:

Post a Comment